Biorąc pod uwagę to, że wiele firm (w tym nasi klienci) wybrało przejście w tryb pracy zdalnej, dzielimy się zaleceniami, co do zachowania środków bezpieczeństwa:
- Na komputerze wykorzystywanym do pracy powinien być zainstalowany program antywirusowy i firewall, które są na bieżąco aktualizowane
- Należy korzystać ze zaktualizowanych przeglądarek internetowych np. Firefox, Chrome lub Opera; analogicznie system operacyjny np. Windows musi mieć zainstalowane wszystkie krytyczne łatki i aktualizacje
- Nie wolno zapisywać na stałe w pamięci przeglądarki haseł dostępowych do systemów teleinformatycznych
- Tam, gdzie to możliwe, dostęp do zasobów organizacji powinien odbywać się z wykorzystaniem VPN
- Należy zwracać baczną uwagę na adres strony www na którą się logujemy, by mieć pewność, że jest to ta właściwa a nie fałszywa
- Nie klikać w podejrzane załączniki do maili
- Weryfikować pole odbiorcy maili, aby uniknąć przypadkowej wysyłki
- Weryfikować załączniki, które dołączamy do maila, by nie wysłać ich do osoby przypadkowej
- Po zakończeniu pracy zdalnej usunąć dokumenty firmowe z prywatnych nośników i komputerów, jeśli były wykorzystywane (oczywiście po uprzednim przeniesieniu ich na komputery służbowe)
- Praca zdalna powinna odbywać się – o ile to możliwe – na komputerze służbowym, a nie na komputerze prywatnym. Analogicznie w przypadku telefonów przenośnych (smartfonów)
- Wykorzystywać prywatny sprzęt (komputer, telefon) można tylko, jeżeli Spółka wyrazi na to przyzwolenie
- Wykorzystywać tylko zaufane aplikacje, nie wolno instalować oprogramowania nieautoryzowanego przez dział IT organizacji
- Szyfrować dokumentację wychodzącą np. załączniki do maili przy pomocy programu 7-ZIP
- Przed pierwszym wykorzystaniem prywatnego komputera do pracy zdalnej, przeskanować dysk programem antywirusowym
- Ograniczyć dostęp do nośników elektronicznych współdomownikom
- Jeśli to możliwe – ograniczyć wynoszenie dokumentacji papierowej poza organizację