Korzystanie z prywatnego komputera do celów służbowych jest dość powszechne, zwłaszcza w przypadku osób pracujących zdalnie lub prowadzących własne firmy (współpracujących na podstawie kontraktów B2B). Jest to praktyka, która pozwala pracownikom na używanie swojego prywatnego sprzętu do wykonywania obowiązków związanych z wykonywaniem obowiązków służbowych. Przedsiębiorca powinien tę kwestię uregulować w swojej organizacji i albo zakazać takiej praktyki, albo dopuścić, ale pod pewnymi warunkami.
Istnieje kilka ważnych aspektów, które należy wziąć pod uwagę w takim przypadku:
- Przedsiębiorca powinien poinformować swoich pracowników/współpracowników o tym czy korzystanie z prywatnych urządzeń jest akceptowane, a jeśli tak, to jakie są zasady i ograniczenia w tym zakresie. Stosowne zapisy można wprowadzić do umowy zawartej z pracownikiem lub współpracownikiem.
- W przypadku akceptowania korzystania przez pracowników/współpracowników z prywatnych komputerów, konieczne jest stworzenie wykazu minimalnych zabezpieczeń, takich jak silne hasła, aktualizacje oprogramowania, ochrona antywirusowa, szyfrowany dysk, itp., stosowanych na komputerach prywatnych, na których mają być przetwarzane dane w celu wykonywania obowiązków służbowych. Dobrym rozwiązaniem jest weryfikowanie lub wdrażanie takich zabezpieczeń, przez informatyka lub wewnętrzny dział IT przedsiębiorcy.
- Przedsiębiorca powinien przemyśleć kwestię możliwości wykonywania obowiązków związanych z koniecznością przetwarzania na prywatnych komputerach danych szczególnie chronionych, takich jak danych o stanie zdrowia, nałogach, karalności, itd. Dobrą praktyką jest brak takiej możliwości. Najlepiej jak przedsiębiorca od początku ustali zakres obowiązków możliwych do wykonywania na komputerach prywatnych.
- Możliwość wykonywania obowiązków służbowych z wykorzystaniem prywatnego komputera powinna wiązać się również z koniecznością zastosowania wydzielonego na komputerze konta użytkownika przeznaczonego wyłącznie dla celów służbowych. To pomoże w uniknięciu przypadkowego dostępu do poufnych informacji.
- Pracownik/współpracownik, wykonujący swoją pracę na komputerze prywatnym, powinien zostać dodatkowo zobowiązany do tworzenia kopii zapasowej danych lub przetwarzać dane wyłącznie w udostępnionej do tego lokalizacji na serwerze zarządzanym przez przedsiębiorcę. W razie awarii komputera lub utraty danych, możliwość ich przywrócenia może być kluczowa.
- Wszelka naprawa sprzętu prywatnego, wykorzystywanego do wykonywania zadań służbowych, powinna być realizowana przez informatyka, wewnętrzny dział IT, serwis zewnętrzny współpracujący z przedsiębiorcą lub taki, który przedsiębiorca zaakceptuje.
- Przedsiębiorca, który chce umożliwić swoim pracownikom/współpracownikom, wykonywanie obowiązków służbowych na prywatnych komputerach, powinien wprowadzić konieczność uzyskania pisemnej akceptacji od swojego pracodawcy.
Korzystanie z prywatnego komputera do celów służbowych ma swoje korzyści, takie jak wygoda i oszczędność kosztów, ale wymaga odpowiedzialności i świadomości w zakresie bezpieczeństwa danych. Dlatego warto uregulować taką możliwość i nad nią czuwać poprzez regularne monitorowanie tej praktyki, ponieważ skutki ewentualnego wycieku danych czy ich utraty, mogą ponieść za sobą koszty wielokrotnie wyższe niż te wcześniej zaoszczędzone.