iSecure logo
Blog

Rola i odpowiedzialność kurierów w zakresie danych osobowych znajdujących się w zamkniętych przesyłkach

Wstęp

W dobie dynamicznego rozwoju usług kurierskich, szczególnie w i po okresie pandemii, ochrona danych osobowych staje się jednym z kluczowych wyzwań w branży logistycznej. Codziennie miliony paczek zawierających informacje o odbiorcach — takie jak imię, nazwisko, adres czy numer telefonu, a także dane osobowe znajdujące się w przesyłkach — przemieszczają się w sieci dystrybucyjnej. Ale to przede wszystkim – bardzo duże wyzwanie dla administratorów danych znajdujących się w przesyłkach, czyli podmiotów zlecających wysyłkę paczkę.

Firmy kurierskie oraz operatorzy pocztowi zaangażowani w dostarczanie przesyłek stają się zatem częścią całego łańcucha odpowiedzialności za dane osobowe. Z jednej strony odpowiadają za to, aby informacje nie trafiły w niepowołane ręce, a z drugiej — aby przesyłki były dostarczone zgodnie z zasadami poufności. Przestrzeganie przepisów RODO oraz wewnętrznych procedur jest kluczowe w procesie ochrony prywatności klientów, którzy oczekują od firm kurierskich i operatorów pocztowych wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Niestety, bardzo dużym problemem jest kwestia odpowiedzialności kurierów/operatorów pocztowych w zakresie naruszeń ochrony danych spowodowanych zgubieniem przesyłki. Co się dzieje z danymi osobowymi, które znajdowały się na dokumentacji w zamkniętej przesyłce? Kto odpowiada w takim przypadku za naruszenie ochrony danych? Jakie obowiązki spoczywać będą na podmiocie zlecającym wysyłkę? Na te pytania z perspektywy obowiązujących przepisów, podejścia organów, wyroków sądów postaram się odpowiedzieć poniżej.

Kto jest odpowiedzialny na gruncie RODO za zgubienie przesyłki z danymi osobowymi?

Na samym początku warto odnieść się do decyzji PUODO oraz wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który badał zagadnienie będące przedmiotem rozważań w niniejszym artykule. Chodziło o sytuację, w której firma kurierska zgubiła przesyłką wysyłaną przez Bank[1]. Przesyłka zawierała szeroki zakres danych tj.  imię, nazwisko, nr PESEL, adres zameldowania, numery rachunków bankowych, numer identyfikacyjny nadawany klientom banku itd. Niestety Urząd o całej sprawie nie dowiedział się ani od Banku ani od firmy kurierskiej. O naruszeniu PUODO został poinformowany przez osobę trzecią. Administrator (tj. Bank) ocenił, że naruszenie miało średnie ryzyko negatywnych konsekwencji dla podmiotów danych i zdecydował nie zgłosić naruszenia oraz nie zawiadamiać podmiotów danych. Jak się okazało, były to dwa główne czynniki, które spowodowały nałożenie kary, co podkreślił sam Urząd. Jednak w tej kwestii bardziej kluczowe przy naszym temacie jest, to co PUODO stwierdził w zakresie odpowiedzialności za opisane naruszenie. Zdaniem organu nadzorczego odpowiedzialny za naruszenie jest zawsze administrator, czyli podmiot wysyłający przesyłkę. Administratorem danych w tym przypadku był Bank. Bank korzystając z firmy kurierskiej niejako „stracił kontrolę” nad danymi osobowymi, które zostały zgubione. Dlatego też doszło do naruszenia ochrony danych osobowych.

Wnioski PUODO i Sądu

Jednocześnie PUODO doszedł do wniosku, a następnie potwierdzone to zostało przez Wojewódzki Sąd Administracyjny (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjny w Warszawie z 1 lipca 2022 r. (sygn. akt II SA/Wa 4143/21[2]), że w tej sytuacji bank jest administratorem danych. Zdaniem Sądu tylko bank wiedział jakie dokumenty i jakie dane osobowe mogą znajdować się w zamkniętej przesyłce. Bank ustalał cele i sposoby przetwarzania tych danych. W przesyłce znajdowały się m. in. pełnomocnictwa, umowa konta oszczędnościowego oraz umowa rachunków bankowych. Zdaniem PUODO i WSA to bank ustalał cele i sposoby przetwarzania danych osobowych znajdujących się w przesyłce. To jaką rolę w takim razie zdaniem Sądu i PUODO pełniła w całej sytuacji firma kurierska? Sąd stwierdził: „W przypadku nieprawidłowości w dostarczaniu przesyłki obowiązek ochrony interesów podmiotu danych z punktu widzenia ryzyka naruszenia praw lub wolności osoby, której dane dotyczą, ciąży na nadawcy przesyłki, który znając zawartość utraconej korespondencji, jest w stanie ocenić zagrożenia wynikające dla osoby, której dane dotyczą. Natomiast operator pocztowy oraz firma kurierska obowiązki administratora, w rozumieniu przepisów RODO, może wykonywać, ale wyłącznie w odniesieniu do danych osobowych nadawców i adresatów przesyłek.” Sąd w dalszej części argumentował, że Bank znając zawartość przesyłki był w stanie prawidłowo oszacować ryzyko naruszenia praw i wolności podmiotów danych. Firma kurierska może to tylko zrobić w zakresie danych znajdujących się na przesyłce – w tym zakresie jest administratorem danych.

Luki w obowiązujących przepisach

Warto również przytoczyć fragmenty sprawozdań PUODO. Zgodnie ze sprawozdaniem z działalności za rok 2019 (str. 129-131): „w przypadku zgubienia przesyłki pocztowej obowiązki określone w art. 33 i art. 34 RODO spoczywają na nadawcy przesyłki, ponieważ to on posiada wiedzę o tym, jakie dane przekazywane są w przesyłce, a w tym samym może ocenić, jakim ryzykiem dla praw i wolności osoby fizycznej skutkuje utratą przesyłki. Prezes UODO nie przyjmował w tym zakresie argumentacji niektórych nadawców masowych, zgodnie z którą to operator pocztowy powinien przekazać wyjaśnienie w zakresie naruszenia organowi nadzorczemu oraz to on powinien zawiadomić o naruszeniu osobę, której dane dotyczą.”

Należy wskazać na jeszcze jeden fragment z ww. sprawozdania, a mianowicie: „Administratorzy próbują zabezpieczać się na takie ewentualności i w wielu przypadkach kwestie związane z niezrealizowaniem przesyłek są uregulowane w indywidualnych umowach pomiędzy nimi a operatorami pocztowymi – tu często mają zastosowanie kary umowne. Mimo to problem z zagubionymi przesyłkami, w których są dane osobowe, ma miejsce i jest bardzo dotkliwy dla administratorów i osób, których dane dotyczą. Dlatego w 2019 r. Prezes UODO wspólnie z Urzędem Komunikacji Elektronicznej sygnalizował rynkowi pocztowemu, że powinny zostać wypracowane działania, które by ten problem ograniczyły. Wskazywał przy tym, że operatorzy również odpowiadają za bezpieczeństwo tych przesyłek i należyte wykonywanie usług. Obowiązuje ich także tajemnica pocztowa, o której mówi art. 42 ustawy – Prawo pocztowe. Przypomniał także administratorom o ich obowiązkach m.in. w zakresie zabezpieczenia danych i zachęcał, by administratorzy, którzy korzystają z usług pocztowych wspólnie z operatorami wypracowali zasady współpracy na wypadek zagubienia korespondencji” (strona 130).

Polski organ nadzorczy wskazuje, że odpowiedzialnym za realizację przepisów RODO w przypadku zgubienia przesyłki jest nadawca. Jednocześnie Urząd zwraca uwagę na potrzebę unormowania kwestii przetwarzania danych przez kurierów czy to w formie umownej czy też poprzez regulacje na rynku usług pocztowych. Od tego momentu nie powstały jednak żadne dodatkowe wytyczne, przepisy lub rekomendacje w tej sprawie.

Warto jednocześnie przytoczyć stanowisko brytyjskiego organu nadzorczego. ICO (Information Commissioner’s Office) w dokumencie dotyczącym różnić pomiędzy administratorem a podmiotem przetwarzającym[3] wskazuje, że: kurier nie jest ani administratorem danych, ani podmiotem przetwarzającym dane klientów korzystających z jej usług, ponieważ:

– nie ma kontroli nad treścią powierzonych mu danych osobowych;

– nie sprawuje żadnej kontroli nad celem, w jakim wykorzystywane są dane osobowe zawarte w powierzonych mu przesyłkach

– jest tylko łącznikiem między nadawcą poczty, a odbiorcą.

Dalej ICO wskazuje, że: „(…) firma świadcząca usługi kurierskie nie byłaby w stanie zapewnić, że dane osobowe w jej posiadaniu są dokładne, aktualne lub przechowywane tylko tak długo, jak to konieczne. Nie może ponosić odpowiedzialności za ochronę danych osobowych zawartych w przesyłce pocztowej. Odpowiada jedynie za bezpieczeństwo listu lub paczki w sensie fizycznym. Jeśli firma kurierska zgubi przesyłkę zawierającą bardzo wrażliwe dane osobowe, to administrator danych, który przesłał te dane, ponosi odpowiedzialność za utratę. To administrator danych zdecydował się na skorzystanie z usługi dostawy. Jeżeli istotne było, aby dane osobowe zostały dostarczone w bezpieczny sposób, administrator danych powinien był skorzystać z bezpiecznego doręczenia, a nie zwykłej usługi pocztowej.”

Podsumowanie

Zdaniem polskiego i brytyjskiego organu nadzorczego pełną odpowiedzialność za dane osobowe znajdujące się w zamkniętej przesyłce ponosi nadawca jako podmiot, który jest świadomy zakresu danych i celów ich przetwarzania. Firmy kurierskie nie występują w tym przypadku w żadnej roli.

Nie można jednak zgodzić się ze stanowiskiem, że firma kurierska w żaden sposób nie przetwarza danych osobowych. Definicja przetwarzania danych osobowych zawarta w art. 4 ust. 2 RODO jest bardzo szeroka. Jest to każda operacja wykonywana na danych osobowych. Przechowywanie danych i ich przekazywanie od nadawy do odbiorcy, mimo braku fizycznego zapoznania się z nimi, powinno być uznane również za ich przetwarzanie. Jak wskazuje się w doktrynie jako przykład przetwarzania danych podaje się przenoszenie danych utrwalonych w postaci dokumentów papierowych pomiędzy pomieszczeniami lub budynkami administratora[4]. Podobna sytuacja występuje w opisywanej sytuacji. Kurier niejako przenosi / transportuje dane osobowe w przesyłce z miejsca A do miejsca B. Firma kurierska jako operator pocztowy musi zachować należytą staranność przy wykonywaniu swoich usług oraz zobowiązana jest do zachowania tajemnicy pocztowej. Tajemnica pocztowa obejmuje również zawartość, w tym dane osobowe, w przekazywanej przesyłce. W komentarzu oxfordzkim[5] do RODO wskazuje się, w odniesieniu do art. 4 pkt 2 RODO, że trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek operację wykonywaną na danych osobowych, która nie mieściłaby się w definicji „przetwarzania”. Kurierzy przekazując dane osobowe w zamkniętej kopercie faktycznie wykonują operację na tych danych w postaci ich: przechowywania, transportu i prawidłowego doręczenia. Operator pocztowy zobowiązany jest do ochrony tajemnicy pocztowej obejmującej informacje przekazywane w przesyłkach pocztowych. Firmy kurierskie mają obowiązek zachowania należytej staranności w zakresie uzasadnionym względami technicznymi lub ekonomicznymi przy zabezpieczaniu urządzeń i obiektów wykorzystywanych przy świadczeniu usług pocztowych. Natomiast z punktu widzenia ewentualnej odpowiedzialności za naruszenie ochrony danych osobowych, firma kurierska / operator pocztowy w praktyce nie zgłosi takiego naruszenia, bo nie będzie w stanie określić zakresu danych znajdujących się w przesyłce, a tym samym nie będzie w stanie prawidłowo ocenić powagi tego naruszenia.

I ze względu na luki w prawie, brak uregulowania tej kwestii wprost w przepisach prawa pocztowego oraz prawa przewozowego – na co zwraca uwagę PUODO – na ten moment niestety musimy przyjąć, że za każdym razem, gdy przesyłka zostanie zgubiona przez kuriera lub operatora pocztowego kwestia analizy powagi naruszenia, oceny skutków dla podmiotów danych i ewentualnie zgłoszenie naruszenia oraz zawiadomienia podmiotów spoczywa na podmiocie wysyłającym przesyłkę.

[1] https://uodo.gov.pl/decyzje/DKN.5131.16.2021

[2] https://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/41E49BE3A3

[3] https://ico.org.uk/media/for-organisations/documents/1546/data-controllers-and-data-processors-dp-guidance.pdf?fbclid=IwAR0V8B_HHdS5KX5c_BU64iX2TJHqoFcoqgmH6PA6lYQ4hD_a6I2dK8xaGlE

[4] B. Fischer, M. Górski, A. Nerka, M. Sakowska-Baryła, K. Wygoda, Komentarz do art. 4 [w:] Ogólne rozporządzenie…, red. M. Sakowska-Baryła, s. 79)

[5] The EU General Data Protection Regulation: A Commentary, May 2021, Oxford University Press

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Czy pracodawca może przetwarzać dane biometryczne pracownika?

Dane biometryczne Według RODO danymi biometrycznymi nazywamy dane osobowe, które wynikają ze specjalnego przetwarzania technicznego, dotyczą cech fizycznych, fizjologicznych lub behawioralnych osoby fizycznej, które umożliwiają lub potwierdzają jednoznaczną identyfikację tej osoby, a także behawioralne lub psychiczne cechy danej osoby, przetwarzane specjalnymi metodami technicznymi, np. odciski palców, wizerunek twarzy, kształt małżowiny usznej, głos, kod DNA, tęczówka […]

Rejestr czynności przetwarzania danych osobowych – w jaki sposób go prowadzić?

Rejestr czynności przetwarzania (RCP) to podstawowe narzędzie wspierające administratorów, pozwalające usystematyzować wykonywane czynności przetwarzania danych osobowych i pomagające wykazać przestrzeganie zasady rozliczalności. Jaki jest cel prowadzenia rejestru? Motyw 82 RODO określa dwie podstawowe funkcje obowiązku prowadzenia rejestru: zachowanie przez administratora zgodności z RODO; umożliwienie organowi nadzorczemu monitorowania prowadzonego przetwarzania. Prowadzony przez administratorów RCP pozwala im […]

Aplikacje mobilne i webowe, a plan kontroli UODO

Niniejszy artykuł omawia plan kontroli sektorowych na rok 2023, przyjęty przez Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) w Polsce. Należy zaznaczyć, że kontrola będzie obejmować różne podmioty, które przetwarzają dane osobowe w ramach określonych sektorów. W szczególności, plan kontroli dotyczy organów przetwarzających dane osobowe w Systemie Informacyjnym Schengen i Wizowym Systemie Informacyjnym (SIS/VIS), jak również podmiotów […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki