iSecure logo
Blog

Prywatne dane kontaktowe pracownika – na jakich zasadach można je przetwarzać

Kategorie

Dzisiaj bierzemy na warsztat temat przetwarzania prywatnych danych kontaktowych pracownika, czyli w szczególności jego prywatnego numeru telefonu i adresu e-mail. Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że nie ma o czym mówić. Możliwe, że sporo pracodawców przetwarza na co dzień takie informacje – przecież nasz pracownik, jeszcze na etapie rekrutacji przekazał swoje dane kontaktowe, wydawałoby się więc, że swobodnie można je dalej wykorzystywać. Czy tak w rzeczywistości jest? Otóż nie.

Na etapie rekrutacji kandydat podaje dobrowolnie wybrane przez niego dane kontaktowe wyłącznie w związku z prowadzonym procesem rekrutacyjnym. Gdy pracodawca zdecyduje się już na zatrudnienie wybranej osoby, mamy do czynienia z nowym procesem przetwarzania danych osobowych, a cele przetwarzania są odmienne od tych przyjętych na etapie rekrutacji.

Jeżeli pracodawca chce kontaktować się z pracownikiem, jak również umożliwić mu kontakt z innymi pracownikami oraz ewentualnie klientami/kontrahentami, powinien zapewnić pracownikowi odpowiednie narzędzia do tego celu. Obejmuje to nie tylko sprzęt, ale także służbowy numer telefonu i służbowy adres e-mail. Na przetwarzanie wskazanych danych kontaktowych pracodawca nie musi odbierać zgody pracownika. Podstawą prawną dla ich wykorzystywania jest co do zasady prawnie uzasadniony interes pracodawcy.

Inaczej jest w przypadku, gdy pracodawca nie zapewnił pracownikowi służbowych danych kontaktowych, a zachodzi konieczność porozumienia się z pracownikiem w sprawach służbowych. Co zrobić w takiej sytuacji? Odebrać zgodę od pracownika na przetwarzanie jego prywatnego numeru telefonu lub prywatnego adresu e-mail (ewentualnie innych danych kontaktowych). W tym miejscu trzeba podkreślić, że pracownik ma prawo tej zgody odmówić i nie mogą go z tego tytułu spotkać żadne negatywne konsekwencje. Mówi o tym wprost kodeks pracy. Pracownik musi mieć zapewnioną swobodę co do podjęcia powyższej decyzji. Co istotne, nie można zmusić pracownika, aby zgodził się łącznie na przetwarzanie zarówno prywatnego numeru telefonu, jak i prywatnego adresu e-mail. Może on albo w ogóle nie wyrazić zgody, albo wyrazić zgodę na jeden kanał komunikacji, albo na kilka lub wszystkie. Pamiętaj, aby zgodnie z zasadą rozliczalności udokumentować wyrażenie zgody przez pracownika. Może ona mieć formę pisemną lub mailową. Ustną zgodę będzie trudno udowodnić. Zwróć także uwagę na to, że choć co do zasady w przypadku przetwarzania danych osobowych na podstawie zgody dane osobowe mogą być przechowywane do czasu jej cofnięcia, to w przypadku ustania zatrudnienia pracodawca powinien uznać, że wyczerpał się cel przetwarzania prywatnych danych kontaktowych pracownika i również powinien te dane usunąć.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Profilowanie klientów – nowe plany zarobkowe Alior Banku

Powierzenie po duńsku, czyli jak przy pomocy klocków w art. 28 ust. 3 stworzyć umowę powierzenia?

Od czasu wejścia w życie RODO minęło już ponad dwa lata. 25 maja 2018 roku umowa powierzenia była niemalże całkowicie nieznana biznesowi, a idea zawierania umowy w przypadkach przetwarzania danych osobowych w imieniu zlecającego dopiero nabierała na znaczeniu – mimo, że samo umowne powierzanie danych osobowych było obowiązkiem jeszcze przed obowiązywaniem stosowania RODO (na podstawie ustawy […]

Kilka słów o współadministrowaniu danymi osobowymi

Pojęcie współadministrowania danymi osobowymi nie występowało w polskiej ustawie o ochronie danych osobowych z 1997 r., mimo że dyrektywa 95/46/WE definiowała administratora danych podobnie jak aktualnie RODO. Chodziło więc o podmiot, który samodzielnie lub wspólnie z innymi podmiotamiokreśla cele i sposoby przetwarzania danych osobowych. Dopiero RODO wprowadziło wyraźną regulację dotyczącą współadministrowania i określiło, jakie obowiązki […]

Wizerunek pracownika – kiedy pracodawca może go wykorzystać?

Czy wyobrażacie sobie dobrze prosperującą firmę, która nie posiada własnej strony internetowej? Lub takiej, która nie prowadzi aktywnych działań w mediach społecznościowych? Wydarzenia ostatnich lat uświadomiły nam jeszcze mocniej jak ważną wizytówką przedsiębiorcy jest jego strona www. Okazuje się, że w dobie coraz częstszych spotkań online, braku nawiązywania kontaktów biznesowych „face to face”, bardzo istotne […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki