iSecure logo
Blog

Mamy prawo do kontroli swoich danych

Mamy prawo do kontroli swoich danych
Kategorie

Każdy człowiek ma prawo do kontrolowania własnych danych osobowych. Obecnie są one jednymi z najbardziej pożądanych informacji, dlatego przy zawieraniu umów, robieniu jakichkolwiek zakupów w internecie i w wielu innych przypadkach możemy natknąć się na możliwość udzielenia zgody na przetwarzanie naszych danych chociażby w celach marketingowych. Skutkuje to natrętnymi telefonami ze strony telemarketerów. By tego uniknąć, należy bardzo ostrożnie udzielać wszelkich zgód, a także czytać wszystko, pod czym się podpisujemy.

Jednakże nie każdy wie, że istnieje także prawo, które pozwala nam sprawować większą kontrolę nad udzielanymi danymi. Można m.in. żądać informacji, w jaki sposób i komu są udostępniane, a przede wszystkim wycofać zgodę na przetwarzanie danych dla celów marketingowych.

Na podstawie art. 32 ust. pkt 1 – 5a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, osoba udostępniająca swoje dane może żądać następujących informacji:
– czy zbiór istnieje,
– kto jest jego administratorem,
– od kiedy dane są przetwarzane,
– jakie jest źródło pozyskania danych,
– w jaki sposób dane są udostępniane.

Powyższe wyliczenie ma charakter przykładowy, co oznacza, że można domagać się odpowiedzi na inne pokrewne pytania, choć nie wynika to wprost z ustawy.

Aby otrzymać żądane informacje, należy wystąpić z odpowiednim wnioskiem. Administrator danych ma obowiązek udzielić tych wiadomości zgodnie z art. 33 ustawy o ochronie danych osobowych w ciągu 30 dni. Mają być one podane w zrozumiałej formie. Jeśli osoba o to wnioskuje, odpowiedzi udziela się na piśmie.

Z żądania udzielenia powyższych informacji osoba, której dane dotyczą, może skorzystać nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

Za niepoinformowanie osoby, której dane dotyczą, o jej prawach lub nieprzekazanie żądanych informacji w sytuacji, gdy jest to możliwe, grozi odpowiedzialność karna. Zgodnie z art. 54 może to być kara grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności.

Podobne wpisy:

Zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych

1 stycznia 2015 r. weszły w życie istotne dla administratorów danych zmiany w ustawie o ochronie danych osobowych. Nowelizacja ta została wprowadzona ustawą z dnia 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz.U. 2014 r. poz. 1662). Zmiany dotyczą funkcji Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI), obowiązku rejestracji w GIODO zbiorów danych osobowych oraz przekazywania danych osobowych do państw trzecich.

Dlaczego RODO nie zabije blockchain i technologii rejestrów rozproszonych

ABI w drodze do inspektora…

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych wraz ze wsparciem Stowarzyszenia Administratorów Bezpieczeństwa Informacji dąży do zmian w ustawie o ochronie danych osobowych. Chodzi tu o swego rodzaju deregulację obecnie obowiązujących przepisów w związku z planowanymi zmianami w prawie Unii Europejskiej (UE), która już przystąpiła do reformy przepisów w tym zakresie.

Bądź wiarygodny z iSecure

Aby prowadzić sklep internetowy, który będzie zgodny z obowiązującym prawem, należy zwrócić uwagę na całkiem sporą ilość kruczków prawnych, z którymi niestety musi zmierzyć się każdy nowy przedsiębiorca. Ogólnie przyjętą zasadą jest precyzyjnie przygotowany przez właściciela takiego sklepu regulaminu świadczenia usług, który w wirtualnym świecie stanowi umowę jaka łączy sprzedającego z kupującym. Szczegółowe regulacje w tym zakresie można znaleźć w ustawie o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za  szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny.

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki