iSecure logo
Blog

Korzyści z korzystania z privacy by design przy tworzeniu aplikacji webowych

Podejście „privacy by design” (ochrona danych osobowych w fazie projektowania), o którym mowa w art. 25 ust. 1 RODO oznacza wbudowanie mechanizmu ochrony prywatności w cały proces projektowania i rozwoju aplikacji webowej od samego początku jej tworzenia, zamiast dodawania jej później jako dodatkowej funkcji (co niestety ma bardzo często miejsce…).

Najważniejszą korzyścią z takiego podejścia będzie oczywiście zapewnienie zgodności z przepisami prawa, w szczególności ze wskazanym powyżej przepisem RODO, ale nie są to jedyne realne korzyści jakie może osiągnąć dzięki stosowaniu zasady „privacy by design” deweloper aplikacji webowych.

Spójrzmy zatem co jeszcze można osiągnąć stosując ochronę danych osobowych w fazie projektowania:

Zwiększone zaufanie użytkowników

W dzisiejszych czasach użytkownicy są coraz bardziej świadomi znaczenia danych osobowych i przykładają zdecydowanie większą uwagę w celu ich ochrony. Co zatem może zrobić deweloper aplikacji webowych, żeby wyjść naprzeciw takim oczekiwaniom? Wydaje się, że pokazanie tego, że prywatność jest priorytetem od samego początku, może zwiększyć zaufanie zarówno do samej aplikacji jak i marki.

Warto też zauważyć, że podejście oparte na privacy by design promuje przejrzystość w zakresie przetwarzania danych, co jest korzystne zarówno dla użytkowników, jak i dla firm, ponieważ pomaga budować otwarte i uczciwe relacje.

Co więcej firmy, które priorytetowo traktują prywatność, mogą wyróżnić się na tle konkurencji, przyciągając użytkowników, którzy cenią sobie ochronę swoich danych osobowych. Krótko mówiąc – można nawet próbować zbudować przewagę konkurencyjną, akcentując mocno przywiązanie do prywatności danych odbiorców aplikacji.

Minimalizacja ryzyka naruszeń danych

Ryzyka naruszeń ochrony danych nie da się wyeliminować w 100% (zwłaszcza w takiej dziedzinie jak tworzenie aplikacji webowych, bo wraz z rozwojem technologii zwiększają się także możliwości ataków hackerskich), ale na pewno można zadbać o solidną jego minimalizację. Wbudowanie mechanizmów ochrony prywatności od samego początku procesu twórczego wydaje się być idealnym narzędziem do minimalizacji ryzyka wystąpienia wycieku danych.

Optymalizacja kosztów tworzenia aplikacji webowej

Implementacja mechanizmów ochrony prywatności na etapie projektowania i rozwoju jest najzwyczajniej w świecie tańsza niż późniejsze modyfikacje i poprawki już istniejącej i działającej aplikacji webowej.

Poza tym, jak już wcześniej wskazałem, dzięki minimalizacji ryzyka wystąpienia naruszenia ochrony danych, istnieje spora szansa uniknięcia kosztów związanych z obsługą incydentów typu wyciek danych czy atak hackerski.

Lepsza jakość danych osobowych

Im lepiej przyłożysz się do procesu twórczego aplikacji webowej, właśnie w oparciu o privacy by design, tym masz większe szanse na pozyskanie wartościowszych danych osobowych. Unikniesz gromadzenia nadmiarowych informacji, a skupisz się na tym, co jest ci rzeczywiście niezbędne do tego, by aplikacja webowa funkcjonowała i przynosiła korzyści finansowe.

To trochę jak z newsletterem – lepiej mieć np. 1000 faktycznie zainteresowanych subskrybentów, którzy – jak to mówią marketingowcy – dobrze konwertują J niż 20 tyś. przypadkowych użytkowników, którzy i tak nic od ciebie nie kupią.

Uproszczenie procesów związanych z ochroną i przetwarzaniem danych

Wczesne uwzględnienie kwestii ochrony danych osobowych przy tworzeniu aplikacji webowej może przyczynić się do uproszczenia procesów wewnętrznych związanych z ochroną i przetwarzaniem danych osobowych, ponieważ jasne procedury i standardy dotyczące prywatności są zdefiniowane od samego początku.

Jako przykład mogę wskazać, że w firmach, w których funkcjonuje procedura privacy by design (i by default – z reguły funkcjonują jako jedna procedura), a do tego IOD od samego początku jest włączany w proces tworzenia aplikacji webowych (ale też każdego innego procesu wiążącego się z gromadzeniem danych osobowych), cały proces twórczy przebiega zdecydowanie sprawniej, bo wszystko na bieżąco jest ustalane i konsultowane, tak by osiągnąć zgodność z art. 25 ust. 1 RODO.

Podsumowanie

Jak widać, podejście „privacy by design” nie tylko pomaga chronić prywatność użytkowników, ale również przynosi liczne korzyści biznesowe, operacyjne, nie wspominając o tym co najbardziej oczywiste, czyli zgodności z RODO, co czyni je kluczowym elementem nowoczesnego procesu tworzenia aplikacji webowych.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Program lojalnościowy zgodny z RODO – jak podejść do tematu?

Słowo wstępu Programy lojalnościowe to jedno z powszechnie stosowanych na rynku narzędzi marketingowych. Rozwiązanie pozwala w sposób efektywny budować długotrwałe relacje z klientami, co ma przełożenie na sprzedaż oferowanych usług czy produktów przez firmę. Z drugiej strony, programy lojalnościowe mają wiele zalet dla klientów, m. in. pozwalają im być na bieżąco z ofertą firmy, nabywać […]

Wniosek o usunięcie danych osobowych z perspektywy branży e-commerce i gamingowej

„Proszę o niezwłoczne usuniecie wszystkich moich danych osobowych!” Tego typu wiadomości e-mail coraz częściej trafiają na skrzynki e-mail przedsiębiorstw. Z naszych doświadczeń wynika, że ta zmiana dotyczy szczególnie branży e-commerce, czy gamingowej. Jak traktować takie wiadomości? Czy naprawdę musimy usunąć wszystkie dane? Nie stracił na aktualności casus omawiany już w 2018 roku: Klub fitness prowadzi […]

Retencja danych w sklepach online

Polacy pokochali zakupy online. Stały się one nierozłączną częścią codziennego życia większości z nas. Świadczą o tym zarówno przeprowadzane badania, jak i tempo rozwoju firm zajmujących się dostarczaniem przesyłek. Według różnych raportów nawet około 80% użytkowników Internetu dokonuje zakupów za pomocą sklepów internetowych. Cenimy sobie wygodę i oszczędność czasu, możliwość łatwego porównania cen czy zapoznania […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki