iSecure logo
Blog

Brak całościowego spojrzenia na wdrożenie, czyli lewa ręka nie wie co przetwarza prawa

Zanim znajdziemy wykonawcę aplikacji
Kategorie

Nigdy za wiele powtarzania, że wdrożenie i utrzymanie zgodności z RODO to nie jednorazowy projekt, tylko ciągły proces. Bezpieczeństwo przetwarzania danych osobowych zazwyczaj dotyczy całokształtu działalności danej organizacji i towarzyszy jej w codziennym działaniu – od sposobu pozyskania danych, przez narzędzia do ich przetwarzania i wykorzystywania, na metodach ich usunięcia kończąc. Z natury rzeczy tak kompleksowe zagadnienie musi być rozpatrywane w ramach pewnej całości, ale niestety praktyka w tym zakresie nie rozpieszcza i nierzadko trzeba zderzyć się wdrożeniowym cherry-pickingiem, czyli wybieraniem sobie przez administratora obszarów gdzie chce wdrożyć RODO (np. w zakresie strony internetowej i polityki prywatności skierowanej na realizację praw podmiotów, których dane dotyczą) przy jednoczesnym ignorowaniu innych obszarów związanych z danymi osobowymi (np. retencji danych czy projektowania procesów z domyślnym uwzględnieniem ochrony danych osobowych). Ostatecznie wybiórcze spojrzenie na wdrożenie RODO powoduje, że tego wdrożenia po prostu nigdy nie będzie, bo ochrona danych osobowych w działaniu organizacji przypomina pod tym względem puzzle, gdzie jeden brakujący element powoduje, że cała układanka jest niekompletna.

W przypadku wybiórczego i nie skoordynowanego wdrażania RODO może dojść do sytuacji, w której np. jeden dział spółki zbiera prawidłowo zgody na przetwarzanie danych w celach marketingu elektronicznego, bo został przeszkolony i wyposażony w prawidłowe procedury, a następnie te dane są nieprawidłowo wykorzystywane przez inny dział organizacji (np. następuje profilowanie lub udostępnianie danych bez wiedzy osób, których dane dotyczą), co powoduje, że w efekcie cały proces nie jest zgodny z RODO. Może być też tak, że dwa lub więcej działy organizacji posługują się np. zupełnie odmiennymi klauzulami informacyjnymi czy wzorami umów powierzenia, przez co dochodzi do chaosu w rejestrach umów pisemnych i utrudnia lub uniemożliwia audyt i kontrolę nad procesorami. Utrzymywanie takiej sytuacji prowadzi do frustracji zarówno osoby pełniącej funkcję Inspektora Ochrony Danych jak i ze strony personelu organizacji, co prowadzi do zniechęcenia przestrzegania zasad ochrony danych i obniża jej standard.

Jak przeciwdziałać temu zjawisku? Przede wszystkim jasno komunikować administratorom danych charakter ich obowiązków wynikających z RODO i potrzebę ciągłego dbania o utrzymanie zgodności z obowiązującym prawem, Po drugie istotne jest, aby do pełnienia funkcji IOD powołać osobę, która posiada doświadczenie pozwalające na kompleksowe zarządzanie wdrożeniem i utrzymaniem zgodności z RODO. Po trzecie należy rozpocząć proces od rzetelnego i dogłębnego audytu. który ujawni wszelkie obszary przetwarzania danych, które należy następnie w sposób skoordynowany dostosowywać do obowiązujących przepisów.

Brak kompleksowego spojrzenia na wdrożenie ma zawsze jeden i ten sam skutek. Prędzej czy później organizacja, w której panuje chaos w obszarze ochrony danych osobowych, potknie się o własne nogi i boleśnie wyłoży narażając się na dotkliwe kary. Pytanie nie brzmi czy, tylko kiedy.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Zmiany w ustawie od 7 marca 2011r.

Autonomiczne podporządkowanie Inspektora Ochrony Danych

Administrator danych osobowych, a więc podmiot, który ustala cele oraz sposoby przetwarzania danych osobowych ma obowiązek wyznaczenia Inspektora Ochrony Danych zasadniczo w trzech sytuacjach: kiedy przetwarzania dokonuje organ lub podmiot publiczny, z wyjątkiem sądów w zakresie sprawowania przez nie wymiaru sprawiedliwości; gdy główna działalność administratora polega na operacjach przetwarzania, które ze względu na swój charakter, […]

Prawo dostępu do danych, a wyrok (C-487/21)

Prawo do uzyskania kopii danych, znane również jako prawo do dostępu, jest jednym z podstawowych praw przewidzianych przez RODO (Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych) – unijne rozporządzenie dotyczące prywatności i ochrony danych osobowych obywateli Unii Europejskiej. RODO wprowadza zasady, których należy przestrzegać podczas przetwarzania danych osobowych, a także udziela praw jednostkom, których dane dotyczą. Prawo […]

Czy aplikacja chatbot wymaga od administratora podpisania umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych?

Aplikacja chatbot staje się nieodłączonym elementem nowoczesnej strony internetowej. Właściciele witryn internetowych chcą być wobec swoich klientów jak najbardziej transparentni i pragną umożliwić nieograniczone możliwości kontaktu. Dlatego też na zainstalowanie chatbota decydują się przede wszystkim sklepy internetowe, przewoźnicy transportujący przesyłki czy hotele. Jakie konsekwencje wobec administratorów wiążą się z wdrożeniem rozwiązania chatbota na stronie internetowej […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki