iSecure logo
Blog

Aplikacja mobilna zgodna z RODO, czyli jaka?

Kategorie

Nie ulega wątpliwości, że opracowując aplikację mobilną trzeba zadbać o to, by była ona zgodna z przepisami w zakresie ochrony danych osobowych. Na szczęście RODO dostarcza nam odpowiednie narzędzie, które jest w stanie bardzo mocno przysłużyć się takiej zgodności.

Privacy by design, bo o nim właśnie mowa, to podejście zakładające uwzględnianie ochrony danych osobowych w fazie projektowania. Można oczywiście zadać sobie pytanie, o jakie projektowanie chodzi? Otóż chodzi o projektowanie procesu przetwarzania danych (a więc np. opracowanie mobilnej gry na telefon działającej w modelu free to play, gdzie jednym z istotnych założeń może być gromadzenie danych osobowych przy okazji mikrotransakcji) tak, aby od samego początku odbywało się to, najogólniej rzecz ujmując, w zgodzie z unijnym rozporządzeniem.

Takie podejście ma wiele zalet, a wśród nich wskazać można m.in.:

  • podjęcie działań mających na celu uprzednią identyfikację potencjalnych problemów związanych z gromadzeniem danych osobowych,
  • działanie w oparciu o przepisy – istnieje większa szansa, że nasza aplikacja mobilna od początku będzie zgodna z RODO, co jest zdecydowanie lepszym podejściem niż późniejsze jej „naprawianie”, tak by było – mówiąc kolokwialnie – okej,
  • minimalizacja ryzyk powiązanych z przetwarzaniem danych osobowych,
  • większa świadomość przepisów o ochronie danych osobowych całego zespołu zaangażowanego w proces opracowywania aplikacji mobilnej.

No dobrze, jak w takim razie zapewnić tę zgodność na etapie projektowania? Poniżej kilka istotnych reguł, które niewątpliwie będą pomocne przy tworzeniu aplikacji mobilnych zgodnych z RODO:

  1. Pozyskiwanie zgody albo zapewnienie innej przesłanki uprawniającej do przetwarzania danych. Warto od razu to sobie wyjaśnić – zgoda na przetwarzanie danych nie zawsze będzie potrzebna (przy aplikacjach mobilnych bardzo często dochodzi o zawarcia umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną), ale nie jest wykluczone, że pewne funkcjonalności będą jej wymagały np. zgoda na geolokalizację, np. jeśli Twoja gra będzie czymś w stylu Pokemon Go! (swoją drogą, pamiętacie jeszcze tę niezwykle popularną grę od firmy Niantic?)
  2. Minimalizacja danych. Właściwie od tego powinienem zacząć tę wyliczankę. To jeden z kluczy do zapewnienia zgodności z RODO. Krótko rzecz ujmując – ogranicz ilość zbieranych danych do niezbędnego minimum. Nie gromadź nadmiernych lub niepotrzebnych informacji. Prosty przykład: jeśli niezbędna jest data urodzenia, bo np. gra ma mieć oznaczenie PEGI 18 i chcesz zminimalizować ryzyko, że sięgną po nią młodsi użytkownicy, zbieraj datę urodzenia, a nie nr PESEL.
  3. Transparentność procesu gromadzenia danych osobowych. W zasadzie mógłbym napisać prościej – nie zapomnij o obowiązku informacyjnym, czyli klauzuli, w której dostarczysz użytkownikom jasne informacje na temat tego, kto będzie przetwarzał ich dane osobowe, jakie dane, w jaki sposób będą przetwarzane i do jakich celów zostaną wykorzystane. Idealnym miejscem, gdzie takie informacje możesz umieścić jest polityka prywatności. Tylko proszę – nie chowaj jej jakoś głęboko, to musi być coś co użytkownik z łatwością będzie mógł znaleźć i zapoznać się z zawartymi w niej informacjami.
  4. Retencja danych, czyli określenie jak długo będziesz przechowywał dane zebrane dla poszczególnych celów, dla których je pozyskałeś. Tu ważna sprawa – nie jest niczym niezwykłym to, że niektóre dane będziesz mógł przechowywać dłużej np. dane związane z kwestiami rozliczeniowymi, inne krócej np. do czasu wycofania zgody co może nastąpić w dowolnym momencie. Informacje dotyczące retencji danych powinieneś zamieścić w obowiązku informacyjnym. I pamiętaj – nie przechowuj danych dłużej, niż to jest konieczne.
  5. Zabezpiecz dane osobowe. Niestety to proces dość skomplikowany i potencjalnie generujący koszty. Żeby w ogóle określić jak zabezpieczyć dane osobowe, powinieneś przeprowadzić ocenę ryzyka dla procesu przetwarzania danych. W ten sposób zidentyfikujesz obszary obarczone większym bądź mniejszym ryzykiem. I na tej podstawie będziesz w stanie dobrać odpowiednie (adekwatne) środki bezpieczeństwa. Jako przykłady podrzucę Ci tu m.in. stosowanie bezpiecznych protokołów https oraz technologii szyfrowania. Nie zapominaj też o regularnych aktualizacjach, zwłaszcza tych, które są krytyczne dla bezpieczeństwa danych. Aha – jeszcze jedna sprawa. Zanim wypuścisz swoją mobilkę na rynek, zadbaj o przeprowadzenie testów penetracyjnych. Pomogą Ci one połatać aplikację, a dzięki temu powinna być bezpieczna. Tylko pamiętaj, by takie testy powtarzać co jakiś czas, bo technologia pędzi do przodu, a to oznacza, że i ludzie, którzy żerują na naszych danych osobowych uczą się w tym zakresie i tworzą coraz bardziej wymyślne techniki przejmowania danych osobowych.
  6. Zadbaj o sprawny proces obsługi żądań zgłaszanych przez użytkowników Twojej aplikacji mobilnej. RODO daje każdemu całkiem pokaźny pakiet uprawnień m.in. możliwość żądania usunięcia danych, dostarczenia ich kopii, itd. Już na etapie projektowania całego procesu zadbaj o dobry kanał komunikacyjny z użytkownikami oraz kompetentne osoby, które będą obsługiwały takie zgłoszenia.
  7. Weryfikacja potencjalnych dostawców usług. Jeśli dostęp do danych osobowych mają mieć też inne firmy, czyli dostawcy usług, którzy będą Ci pomagali w jej realizacji, po pierwsze musisz zadbać o to, by dobrać ich po uprzednim przeprowadzeniu weryfikacji na okoliczność zgodności z RODO. I od razu mam dla Ciebie złą wiadomość – UODO ostatnimi czasy rekomenduje konkretne audyty potencjalnych procesorów niż przesyłanie im ankiety weryfikacyjnej. Po drugie zaś, pamiętaj o tym, by zadbać o odpowiednie i bezpieczne dla Ciebie zapisy w umowach powierzenia przetwarzania danych, które z nimi będziesz musiał zawrzeć.

Podsumowując – dobrze przeprowadzony proces privacy by design przy tworzeniu aplikacji mobilnej pozwala uniknąć potencjalnych ryzyk związanych z naruszeniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w przyszłości.

Pobierz wpis w wersji pdf

Podobne wpisy:

Uczciwy interfejs, czyli jakie regulacje lub wytyczne, warto mieć na uwadze projektując wygląd witryny, aplikacji lub gry online

Choć od wejścia w życie RODO minęło sporo czasu, ciągle jeszcze możemy spotkać domyślnie zaznaczone okienka zgody marketingowej, newslettery, z których wypisanie się to droga przez mękę czy też banery cookies spoza których „świata nie widać”.  Czy powodem jest brak świadomości? Nie zawsze. Zdarza się, że są to działania świadome, mające na celu utrzymanie jak […]

Korzyści z korzystania z privacy by design przy tworzeniu aplikacji webowych

Podejście „privacy by design” (ochrona danych osobowych w fazie projektowania), o którym mowa w art. 25 ust. 1 RODO oznacza wbudowanie mechanizmu ochrony prywatności w cały proces projektowania i rozwoju aplikacji webowej od samego początku jej tworzenia, zamiast dodawania jej później jako dodatkowej funkcji (co niestety ma bardzo często miejsce…). Najważniejszą korzyścią z takiego podejścia […]

Wniosek o usunięcie danych osobowych z perspektywy branży e-commerce i gamingowej

„Proszę o niezwłoczne usuniecie wszystkich moich danych osobowych!” Tego typu wiadomości e-mail coraz częściej trafiają na skrzynki e-mail przedsiębiorstw. Z naszych doświadczeń wynika, że ta zmiana dotyczy szczególnie branży e-commerce, czy gamingowej. Jak traktować takie wiadomości? Czy naprawdę musimy usunąć wszystkie dane? Nie stracił na aktualności casus omawiany już w 2018 roku: Klub fitness prowadzi […]

Zapis do newslettera
Dodanie e-maila i potwierdzenie "Zapisz się" oznacza zgodę na przetwarzanie przez iSecure Sp. z o.o. podanego adresu e-mail w celu wysyłania newslettera o usługach, wydarzeniach, czy innych działaniach dotyczących naszej Spółki