Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych wraz ze wsparciem Stowarzyszenia Administratorów Bezpieczeństwa Informacji dąży do zmian w ustawie o ochronie danych osobowych. Chodzi tu o swego rodzaju deregulację obecnie obowiązujących przepisów w związku z planowanymi zmianami w prawie Unii Europejskiej (UE), która już przystąpiła do reformy przepisów w tym zakresie. Założenia zmian w polskich aktach prawnych nic nie nakazują, lecz mają dać administratorom danych osobowych prawo wyboru ścieżki postępowania przy przetwarzaniu zbiorów danych osobowych, czyli administratorzy danych osobowych (ADO) będą mogli zdecydować czy chcą już teraz zacząć dostosowywać swoje jednostki organizacyjne do planowanych zmian w Unii Europejskiej czy też chcą działać na zasadach podobnych do obecnie obowiązujących. Skąd pomysł na takie właśnie zmiany?
ABI w drodze do inspektora…


Podobne wpisy:


Niezależność Inspektora Ochrony Danych (IOD) jest jednym z najważniejszych elementów skutecznej ochrony danych osobowych. Przepisy RODO, a w szczególności artykuł 38, gwarantują inspektorowi autonomię, dzięki której może on wypełniać swoje zadania zgodnie z artykułem 39. Niezależność ta oznacza, że IOD powinien mieć możliwość samodzielnego dostarczania analiz i zaleceń dotyczących przetwarzania danych oraz podejmowania decyzji bez wpływu innych osób czy podmiotów w organizacji.


Chmura to doskonałe miejsce na przechowywanie danych, jednak nie jest to rozwiązanie dostępne dla wszystkich. Najczęściej ze względu na nieopłacalność usługi, której koszty mogą okazać się zbyt duże dla małych czy średnich przedsiębiorstw. Jedną z najczęściej stosowanych metod zabezpieczenia danych jest nadal wykonywanie kopii zapasowych na nośniki zewnętrzne, które zwolennicy chmury krytykują i uznają za nienowoczesne i niepostępowe.


Jakiś czas temu pisałem o dokumentach, które musi posiadać każdy administrator danych, by spełniał wszelkie wymogi wskazane w ustawie o ochronie danych osobowych oraz w jej aktach wykonawczych. Tym razem chciałbym opowiedzieć o pewnym przepisie szczególnym, który ma zastosowanie do firm prowadzących badania kliniczne, czyli do tzw. sponsorów badań klinicznych.