Wstęp Nie dalej jak pół roku temu w artykule pt. „Tworzenie baz danych na podstawie profilów osób na portalach branżowych typu LinkedIn w kontekście przetwarzania danych osobowych i zgodności z RODO” przedstawiłem praktyczny poradnik w jaki sposób gromadzić dane z wykorzystaniem baz danych dostępnych m .in. na portalach branżowych typu LinkedIn. W treści publikacji zwróciłem […]
Niezależność Inspektora Ochrony Danych (IOD) jest jednym z najważniejszych elementów skutecznej ochrony danych osobowych. Przepisy RODO, a w szczególności artykuł 38, gwarantują inspektorowi autonomię, dzięki której może on wypełniać swoje zadania zgodnie z artykułem 39. Niezależność ta oznacza, że IOD powinien mieć możliwość samodzielnego dostarczania analiz i zaleceń dotyczących przetwarzania danych oraz podejmowania decyzji bez wpływu innych osób czy podmiotów w organizacji.
Pod koniec stycznia eksperci DLA Piper przedstawili wyniki raportu „GDPR Fines and Data Breach Survey[1]” (Raport dotyczący kar za naruszenia RODO oraz incydentów związanych z danymi) z okazji obchodów Europejskiego Dnia Ochrony Danych. Raport obejmuje 31 krajów europejskich. To już siódma edycja corocznego raportu DLA Piper, która wybitnie podsumowuje trendy na „rynku ochrony danych osobowych” […]
Instruktor ZHP zostawił w metrze plecak z laptopem należącym do Chorągwi Stołecznej ZHP. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych nałożył na Chorągiew karę w wysokości 24 555 zł za to, że nie zastosowała środków technicznych i organizacyjnych odpowiadających ryzyku dla danych przetwarzanych na przenośnych komputerach. Od lat jestem związana ze Stowarzyszeniem ZHP, co sprawia, że jego […]
Nowy rok – nowy/nowa ja. Choć zwolenników postanowień noworocznych znajdziemy zapewne tyle samo co ich przeciwników, jedno jest pewne – każdy z nas, z początkiem roku, ma w planach pewne cele na nadchodzące miesiące. Podobnie jest w przypadku Urzędu Ochrony Danych Osobowych, który w połowie stycznia opublikował komunikat dotyczący planu kontroli sektorowych na 2025. Czy […]
Jednym z obszarów ochrony danych osobowych, który nadal sprawia duże trudności przedsiębiorcom, jest obowiązek ustalenia i egzekwowania okresów retencji danych osobowych. Czyli tłumacząc z polskiego prawniczego na polski potoczny: chodzi o to, że danych osobowych (dokumentów, maili, plików, itp.) nie można trzymać w nieskończoność. Tylko dlaczego, jak się przed tym bronić i czy naprawdę trzeba […]
Cold mailing, czyli wysyłanie masowych (najczęściej) wiadomości elektronicznych o charakterze marketingowym, jest popularnym narzędziem w budowaniu relacji biznesowych i pozyskiwaniu klientów. Niemniej, w świetle przepisów RODO i nowej ustawy Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE), prowadzenie działań marketingowych w tej formie wymaga dużej ostrożności oraz zachowania zgodności z regulacjami prawnymi. RODO a cold mailing RODO wprowadziło rygorystyczne […]